Avui donem a conèixer a una dona apassionada, valenta, que creu en ella mateixa i amb una increible vitalitat per fer realitat el seu somni... dedicar-se al copywritwing, la Rosa Cools.
@rosa.cools
Vas estudiar a una universitat d'Holanda, oi? Què tal la experiència?
Estudiar, estudiar, ho faig allà on puc:)
Vaig estudiar Publicitat i Relacions Públiques a la Universitat de Girona, que em va permetre agafar l'avió i anar a viure mig any als Països Baixos gràcies a a una beca Erasmus.
Com que no hi havia equivalent a Publicitat, vaig haver d'estudiar 4art d'Administració i Direcció d'Empreses. Et pots imaginar com de perduda anava... Però allà vaig descobrir que tenir una empresa era una feina molt més creativa del que sembla a primer cop d'ull.
També va ser un punt d'inflexió, perquè va ser el primer cop que vaig ser a una classe de màrqueting digital. Era molt introductori, perquè els futurs gerents poguéssim seguir les mètriques de les noves maneres de promocionar-se.
Tanmateix, per mi va ser una nova porta que es va obrir.
Estem parlant de l'any 2016-2017, en el que el màrqueting digital ja estava en auge... Però a les universitats no s'havia fet notar. Encara ens ensenyaven el model d'agència del s.XX.
Com creem el nostre valor d'identitat verbal?
Habitualment es diu que la identitat verbal és per a gran empreses, que tenen diferents perfils comunicant-se amb els clients. No obstant això, crec que inclús una emprenadora que treballi sola, pot treure'n profit.
De la mateixa manera que una coherència en els elements gràfics ens transmet sensacions de confiança, ser coherent amb el to i l'estil de la teva comunicació també t'ajuda al fet que el possible clients se senti com a casa. Ja et coneix, ja sap com parles.
Per altre costat, el valor més gran de la identitat verbal és diferenciar-te de la competència i causar un impacte sòlid perquè el teu possible client et recordi quan et necessiti. Entraria dins de l'univers del "branding", és a dir, de com es forma una marca.
Al cap i a la fi, una marca són percepcions, i si no tens una guia clara sobre com t'has de comunicar, el més segur és que ho acabis fent sense consistència.
Per a un equip unipersonal, és essencial tenir-ho treballat en el moment que decideix delegar tasques de màrqueting: xarxes socials, email màrqueting, copywriting... D'aquesta manera, podrà tenir la tranquil.litat que es continuarà projectant la mateixa imatge de marca.
De quina manera són importants els valors d'aquesta?
És una pregunta que jo també m'he fet moltes vegades. Personalment, només he estat en una multinacional (Penguin Random House) i tampoc vaig viure de manera intensa el tema dels valors. Crec que vas ser perquè compartia molts d'ells.
Però sí que he tingut persones properes que ho han viscut com un "sinsentido". Moltes empreses s'omplen la boca amb el tema dels valors, és com una casella que han de complimentar sí o sí. "Innovació", "transformació"... Què significa tot això més enllà del paper?
Justament, l'altre dia vaig assistir a una classe de finances amb l'Ana Trenza, on per fi vaig entendre quina era la importància dels valors. És la gasolina que mou la teva marca i que t'assegura que estaràs alineada tant amb els teus clients, com amb els teus empleats o col.laboradors. Només si s'està d'acord amb els valors, es podrà fer una feina brillant.
Però aquests valors no només han d'estar a la teva pàgina web, sinó que han de ser dins l'ADN de la teva empresa. Cada decisió que prenguis, ha d'estar relacionada amb aquests pilars central.
Per exemple, per mi la formació és un valor molt, molt important. Per això cada dia quan em desperto, el primer que faig és llegir com a mínim mitja hora... Quan tingui empleats, els divendres tinc planificat poder dedicar part del matí a la formació de l'equip. I a la meva newsletter sempre comparteixo un recurs formatiu perquè els meus seguidors puguin millorar la seva estratègia.
El descans és un altre valor fonamental. Per això mai enviaré una newsletter de la meva marca un diumenge al matí. Toca desconectar.
La redacció persuasiva és...
La redacció persuaviva és l'eina que et permet connectar el que ofereixes amb els teus clients.
Tal com diu Tom Albrighton a "Copywriting made simple", és el pont entre la gent que pots ajudar i tu.
També es coneix com a copywriting, i aquests últims anys s'ha popularitzat gràcies a Internet.
Quan estudiava publicitat, el copywriter era el creatiu en una agència de publicitat. Pels que hagin vist MadMen, em refereixo a perfils com Don Draper a Peggy Olson. És el que ens ensenyaven.
Però ara que és més fàcil que mai tenir el teu propi negoci, la necessitat de comunicar-ho i diferenciar-te és cada cop més rellevant. I no només es tracta de treballar la marca, sinó d'escriure perquè una persona acabi fent una acció (una compra online, registrar-se a un formulari).
A vegades tenim el producte ideal per a una persona, però no ho sabem comunicar. Doncs d'això s'encarrega la redacció persuasiva.
Un referent per a tu...
De referents en tinc una llista llarga. Començant per Lluís Bassat, considerat un dels millors publicistes del s.XX, i que pots descobrir la meravellosa personalitat en qualsevol dels seus llibres.
Però per mi, un dels principals referents pel que fa a comunicació i empresa és la Maïder Tomasena. Va ser la persona que va portar el copywriting de resposta directa (el que utilitzem ara a Internet), i em sembla increïble tot el que ha aconseguit, sobretot tenint en compte que abans ningú sabia què era copy.
Per la gent que no coneix el copywriting, què els diríem?
Hi ha molta gent que em diu que el copy és per a "estafar", que és crear necessitats inexistents, crear falses promeses, obligar a la persona a comprar... Entenc que pugui haver-hi aquesta percepció, segons els referents que es tinguin en compte.
Tanmateix, jo animaria a aquestes persones a veure el copy com una tècnica més del màrqueting, que es pot treballar des de l'ètica (i sense falses promeses).
Els recomanaria que busquessin una mica més d'informació sobre el copy, ja que els pot ajudar en moltes ocasions.
Així que a tots els que no coneguin el copy, els animo que aprenguin les bases. I si no ho volen aplicar, com a mínim que les tinguin en compte perquè puguin detectar quins són els mecanismes que fan que de cop vulguin comprar alguna cosa, sense raó aparent:).
Com que m'encanten els llibres, vull recomanar un clàssic que crec que tothom hauria de llegir: "Pensar ràpid, pensar lent" de Daniel Kahneman. Recomano un llibre de psicologia, perquè el copy i el màrqueting que no és res més que això: entendre la psicologia i les necessitats de les persones per encaixar-hi la nostra proposta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada