dissabte, 17 d’agost del 2024

Descobreix el talent de la Lourdes Fisa, pintora


És un honor per a mi donar a conèixer a una gran artista, la Lourdes Fisa. Dona amb gran bagatge pictòric i que ha exposat la seva obra arreu.


@lourdes_fisa



És una creadora de llarga i contínua trajectòria compromesa amb la recerca i l'experimentació artística, ja sigui en la pintura, el gravat o en tot de materials diversos. Formada en la Facultat de Belles Arts de Barcelona, amplia formació a HBK, Braunschweig, Alemanya i a SAIC, Chicago, EUA. 

Ha realitzat més de 120 exposicions siguin individuals o col.lectives en diverses galeries, museus i institucions, tant en l'àmbit nacional com internacional. Ha rebut diversos premis i la seva obra es troba en prestigioses col.leccions privades i públiques, com la Col.lecció Testimoni, la Caixa (Barcelona); Col.lecció Vila Casas, Barcelona, Col.lecció Herzog August Bibliothek, Wolfenbüttel, Alemanya; Col.lecció Joan Flasch Artist Book Collection, EUA o Col.lecció Biblioteca Nacional, Madrid, entre d'altres.


Si diem la maleta viatgera...


Sí, és un concepte amb el qual em sento identificada i pot ser essència del meu treball artístic. Per a mi la maleta expressa moviment, desplaçament i conté l'imprescindible per emprendre un viatge i obrir-nos a la descoberta.


De fet m'ha acompanyat en diferents processos de treball i exposicions. Per exemple en Recorreguts, l'exposició que vaig presentar a Barcelona l'any 1992 a la Galeria Duna, amb una col.lecció de gravats, llibres d'artista, monotips i dibuixos, presentava la maleta que vaig adquirir als Estats Units en un mercat de segona mà, com a contenidor també de les meves experiències. Després han anat succeint diferents exposicions on la maleta ha estat present, com a Camins de descoberta, Camôes des del Mediterrani, l'exposició que vaig presentar a centres d'art i museus a Luxemburg, a Lisboa i a Manresa, 2008-2009, o Eingang Haus 11-17 a Artèria l'any 2014 en commemoració dels 25 anys de la caiguda del mur de Berlín...






Va ser capdal que et donessin una beca per anar a estudiar a Alemanya i als Estats Units?


Sí, va marcar un abans i un després en la meva manera d'entendre l'art i la vida. Vaig tenir moltes vivències enriquidores i em van obrir les portes a nous aprenentatges. Va ser després de graduar-me a la Facultat de Belles Arts de la Universitat de Barcelona on vaig rebre una formació global: dibuix, pintura, escultura i fotografia. Durant els últims anys vaig cursar l'especialitat de gravat i estampació per a conèixer noves disciplines, i un cop graduada, vaig sentir la necessitat d'ampliar coneixements i tècniques. Així va ser, vaig guanyar les beques que em van permetre viure dos anys en un entorn totalment diferent: un any a Hochschule für Bildende Künste de Braunschweig, la segona universitat de Belles Arts més gran d'Alemanya, i un any a la prestigiosa The School of the Art Institute of Chicago.





Per a mi ha estat un enriquiment tant en l'àmbit personal com en la meva feina, que no deixa d'estar relacionat, sempre en ment de viatge...



Explica'ns en què consisteix la teva Estada Artística Inmmersiva?


Ai sí, les Estades!. És una proposta que organitzo principalment a la tardor i a la primavera, preparat amb molta estima amb l'interès de difondre art. Crec que tota persona té una part creativa i m'agrada potenciar-ho. Preparo les estades en un entorn privilegiat de natura, posant èmfasi en l'aprenentatge de diferents tècniques artístiques que permeten expressar allò que portem dins.






Les Estades Artístiques Immersives són a Corbera de Llobregat, en un indret molt especial de natura i patrimoni d'un poble mil.lenari. Imparteixo tallers de gravat i estampació a un grup limitat de participants i compartim dos dies intensius, gaudint del procés de treball que adequo a cada persona segons el seu interès i nivell. L'objectiu és desconnectar, crear en un entorn diferent i practicar tècniques artístiques. Jo sóc pintora i gravadora, i una disciplina enriqueix l'altre. Fins al dia d'avui han participat en aquestes estades persones de diferents indrets, i es crea una bona dinàmica de treball de grup.




Les Estades es fan a Corbera de Llobregat, el meu poble natal, a 20 km de Barcelona. La proposta és Art+Natura+Gastronomia. Treballem tècniques dinàmiques de gravat gaudint de l'entorn i de la gastronomia local.






Estem preparant la següent per la tardor, els dies 19 i 20 d'octubre. Ens fa molta il.lusió!




T'agrada transcendir les disciplines?


Sí, ho trobo molt interessant fugir dels límits,  barrejar materials, disciplines, formats... La meva obra està treballada en tècniques més que mixtes i cerco la integració i l'harmonia en el resultat. M'interessa treballar tot un univers de llum, espai, proporció, color i emoció. El meu treball gira entorn del món de les superfícies, les textures, el color i els volums, i penso que una disciplina enriqueix a l'altre.







Com és el teu procés creatiu?


El procés és llarg. Primer hi ha una etapa de recerca en el tema escollit, i ho faig a través de lectures, visita a museus, passejades per la natura. Anoto la pluja d'idees i esbossos en els meus quadres com a inici d'un procés que treballo en el meu estudi on hi ha tota mena de materials: papers de diferent gramatge i procedència, teles, fusta, metall, vidre, tintes, pintures...








I comença l'aventura de pintar, gravar, dibuixar, jugar amb l'espai, jugar amb els accidents pictòrics el no saber on em portarà, el fet de sorprendre'm a mi mateixa, a connectar idees...





El resultat és el rastre d'una acció que funciona a la manera d'un collage de materials i de records. Acostumo a treballar en capes de colors, en capes d'elements estampats... i m'interessa aconseguir una poètica més que del material, del treball, i expressar les subtilitats de les transparències, la qualitat de textures i crear superfícies evocadores.



              



Has fet Instal.lacions arreu. Com s'origina la comunicació entre l'espai i l'obra?


He presentat instal.lacions en diferents museus i institucions i he gaudit de projectes apassionants. M'interessa aquesta proposta d'art contemporani, ja que utilitza l'espai com a protagonista per crear un ambient o una experiència en la qual el paper de l'espectador és important, pot transitar per l'obra, interaccionar amb ella i percebre l'espai d'una manera diferent.




La instal.lació Transparències al vestíbul de la Casa de Cultura Blanca d'Anjou és un edifici públic construït per Carreras Ollè Arquitectes a l'Hospitalet de l'Infant. La proposta que vaig fer en aquest espai, busca calidesa, donar la benvinguda al visitant i crear un joc perceptiu integrat en l'espai arquitectònic.





Altres per exemples A 10, va ser crear unes instal.lacions en l'espai de l'església de la Pietat de Vic en motiu del Fòrum de les Cultures 2004, o Atlas al Tinglado 1 de Tarragona 2018, o Aqva sobre Água al Museu do Teatro Romano a Lisboa i al Museu do Abade de Baçal a Bragança 2019, buscant un diàleg fluid entre el concepte aigua i l'espai de patrimoni d'aquests museus, etc. Tots són projectes amb un objectiu comú: integrar l'art a l'espai característic de cada lloc i que el visitant gaudeixi d'una experiència plàstica.



M'encanta l'obra lumínica que vas fer per encàrrec lligada al món de l'interiorisme...


Pluja d'il.lusions és una obra creada a mida i personalitzada, pensant amb la persona i el seu espai. La llum, la textura, la transparència, el ritme, la fluïdesa, les possibilitats expressives del material...

És una obra  que té la llum incorporada i varia segons si està la llum oberta o apagada.







M'agradaria comentar que les Instal.lacions han sigut origen d'un nou projecte ArtLiving by Lourdes Fisa, la meva proposta que neix d'integrar les meves creacions a la vida de les persones i als espais que habiten: pintures, obra gràfica, i altres obres que també poden ser funcionals, com lumíniques o separadors, portes corredisses...



També és una il.lusió veure el resultat instal.lat en les llars i sentir com afecta positivament en la vida de les persones que hi habiten.
La maleta viatgera continua...




Si us fes il.lusió participar al meu blog m'escriviu a:

patriciadescobreixtalent@gmail.com




         Una de les meves joies...

        "Penjoll Plec"



















































Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada