dijous, 19 de juny del 2025

Descobreix el talent de l'Aina Yraola

 Hola amics!


Avui recupero una entrevista del 2019...


Em fa moltíssima il.lusió donar a conèixer a una gran artista... la fotògrafa Aina Yraola, dona amb gran personalitat que amb la seva sensibilitat sap plasmar l'ànima  de la gent corrent, i d'aquesta manera que empatitzem amb ells. 

Tot un luxe!



Com descriuries el petit instant de fer una foto?


En poques paraules com "l'instant decisiu".

La fotografia és per a mi l'impuls espontani d'una atenció visual perpetua, que atrapa l'instant i la seva eternitat.

De tots els mitjans d'expressió la fotografia és l'únic que fixa el moment precís, es juga amb coses que desapareixen i que un cop desaparegudes és impossible reviure-les.



Aquest "instant decisiu" implica que el fotògraf anticipi un moment important en el flux constant de la vida i el capta en una fracció de segon. Aquell moment irrepetible...



He de dir que moltes vegades no hi ets a temps, se sol dir que les millors fotos són les que queden a la retina...

A vegades un mal de panxa gaudit!!


I què ha de tenir aquesta perquè sigui creïble?


Creïble o no, no ho sé! El que sí puc dir és que l'important d'una fotografia és que et transmeti alguna cosa i que et quedis amb ella a primer cop d'ull, que t'enrecordis d'aquella imatge, si aconsegueixes això avui en dia has triomfat.


Has viatjat en ciutats com París, Nova York i Londres... Amb quina et quedes?


Sens cap dubte París. És una ciutat fantàstica i es respira art miris per on miris, sempre que hi vaig em dóna la sensació que hi he estat poc temps, ja hi vull tornar!!!


A veure, són totes ciutats increïbles, l'arquitectura de Nova York és impressionant però el sistema, com funcionen, com viuen no, crec que a Europa vivim molt bé, amb Londres tampoc m'hi quedo.



T'hem vist fent un reportatges sobre el Festival de Murals que es va fer a Girona...


Sí! En Xavi Masó, directiu del festival Milestone Project es va posar en contacte amb mi, i em va proposar fer el seguiment fotogràfic del festival, aquest és el segon any que hi he participat, és curiós, sempre he sigut una gran seguidora de l'art urbà, tinc centenars de fotografies d'allà on vaig, penso que l'art de carrer és un gran baròmetre de la situació en que es troba la societat.



El Milestone creix any rere any i és fantàstic que iniciatives com aquestes es facin a la nostra ciutat.


En quin sentit la figura del teu pare és palesa en la teva obra?


El meu pare...

El recordo com una explosió de creativitat, ell era artista, pintor, de caràcter molt fort, penso en ell i sento olor d'aiguarràs i veig les seves mans el seu traç i Mallorca.



Els records, els colors i les imatges viscudes surten, la composició o aquell punt en el qual em fixo, hi ha sempre part de referents que portem a dins, ell n'és un.


Vas conèixer a la figura de Miserachs... persona entranyable suposo...


Gran amic dels meus pares, venia per casa, feien dinars i recordo les sobretaules, la imatge que tinc d'ell és un gran somriure i als seus ulls tenia una mirada especial, molt dolça. Amb el meu pare van treballar plegats en campanyes de publicitat. Eren innovadors i molt creatius, revolucionaris del món de la imatge en l'àmbit estatal, trencadors en molts aspectes.

Admiro aquesta generació.











dijous, 12 de juny del 2025

Descobreix el talent de la Sylvia Calvo

 

Hola amics!


Avui recupero una entrevista del 2020... a una dissenyadora de moda, la Sylvia Calvo, que amb la seva creativitat s'ha fet un nom a les passarel.les d'arreu del món.

@sylviacalvobcn




Com neix la idea de fer servir els sacs de cafè per convertir-los en Moda Sostenible?


El material més sostenible és el que ja existeix. Seguint principis d'Economia Circular, el residu d'una indústria pot ser la matèria prima d'un altre.

D'aquí que els sacs de cafè, després de fer el seu servei de transport del cafè, els recollim i els transformem per donar-lis un altre ús. És un repte per nosaltres el portar un residu a una pasarel.la. Fins ara ja els hem mostrat a Barcelona, Austràlia, Budapest, Bèlgica...





I el secret per enamorar a tanta gent...


El ser un mateix i treballar posant el cor amb tot el que fem amb aquests materials. Respectar i escoltar a tothom amb la mateixa cura que ens agradaria trobar-nos a nosaltres.

Creure en el que fem e intentar aprendre cada dia una mica més per anar ampliant els nostres coneixements en totes les àrees de la nostra activitat i, creure en la nostra capacitat de crear i transformar un material dotant-lo de bellesa.


Vas participar en l'última Marató de TV3... Enhorabona!!


Sí, és un gran plaer poder aportar a la comunitat a través de la nostra feina.

Hem participat en varis events per recollir fons per causes benèfiques i són participacions que m'agrada molt poder fer ja que és una manera de aportar a la societat amb el que sabem fer des del cor.




Has fet xerrades arreu... quina és la idea més important que els hi comuniques als teus seguidors?


Que sempre és possible emprendre amb idees innovadores, i si mirem al nostre voltant podem trobar residus que els podem transformar i donar-lis un altre ús, una altra vida.

Que el canvi de paradigma i el canvi de una economia circular no és sols un repte sinó que també ens aporta noves oportunitats per desenvolupar i emprendre.




Intueixo que el teu equip de treball ha estat capdal per arribar tant lluny...


Tot els que han estat a Sylvia Calvo BCN han aportat valor a la nostra feina fent que cada dia avancem un pas més i que continuem millorant en tots els aspectes com a empresa i com persones treballant en equip. És essencial la suma de coneixements i acompanyats sempre podem arribar més lluny.




Els teus dissenys tenen línies sòbries i minimalistes...


El material que utilitzem té molt de caràcter i les línies simples aporten elegància i complementen la identitat dels sacs.


La dona/home que vesteix la Sylvia Calvo és...


És una persona segura de sí mateixa, que sap el que vol, que vol ser elegant però al mateix temps transgressor, modern, i únic. Que aprecia la qualitat i els valors sostenibles amb els que treballem, i que vol participar en el canvi de paradigma que el planet està demanant...





Tens alguna influència artística que t'hagi marcat... Coco Chanel per exemple...


Coco Chanel m'agrada molt per la seva elegància, per ser transgressora dins de la moda i com a dona de caràcter que va creure en la seva capacitat de crear i crèixer.

Les línies de Dior, Valentino... són també inspiradores. Línies netes i elegants aplicant conceptes nous.



I per acabar defineix-nos el que és l'Economia Circular...


Breument, l'Economia Circular vol preservar els recursos naturals, aprofitar els recursos ja existents al nostre voltant, treballar amb processos nets, no tòxics, i evitar la creació de residus. És transversal i alguns dels seus pilars principals són la investigació, la innovació, la tecnologia i la comunicació










divendres, 6 de juny del 2025

Descobreix el talent de Kel Domènech



Hola amics!

Aquí teniu en Kel Domènech. Un ebanista que s'ha volgut reinventar creant la galeria a la seva mida amb peces on explica la història de  varis segles...un element medieval mesclant amb un contemporani. El resultat, una obra d'art super innovadora i no vista.
A ell no li interessa l'autor sinó que l'obra el commogui i el deixi sense paraules.



T'allotges a Besalú en un espai únic i irrepetible on absolutament tot es pot comprar. Dormir a dins una galeria d'art...




















dijous, 29 de maig del 2025

Descobreix el talent de la Lola Busquets


Hola amics!


Avui traspasso fronteres... donaré a conèixer a una periodista, la Lola Busquets. Dona compromesa, valenta i que sap posar-se al costat de l'altre.




Els  teus inicis són el de model publicitària... com els recordes?


Amb molt de carinyo i molta il.lusió, m'agradava molt actuar i se'm donava bé, vaig treballar moltíssim, més de 200 campanyes entre spots de televió, vídeos, fotografies, micro espais divulgatius, etc... vaig mantenir la il.lusió des del el primer dia fins al final. Ho vaig deixar per cansament ja que ho comptabilitzava amb un programa magazine diari de ràdio de 3 hores en directe i al final era anar amunt i avall tot el dia ja que havia d'anar a molts càstings




Amb nostàlgia i tendresa...?


Nostàlgia no per que sempre puc tornar, de fet ara que estic jubilada m'ho estic repensant... en quan la tendresa... jo sempre he estat una dona amb molta emprenta i penso que la vida són etapes i no acostumo a mirar enrera més del necessari.


Els anuncis  d'aquells anys són els que explicaven històries... m'equivoco?


Vaig fer de tota mena, però tots els anuncis expliquen històries, aquesta es la gràcia, fer-ho en 30 segons i que aquesta petita història arribi al públic. Però si és cert que en general feia treballs de model-actriu en que primaven l'actuació i de vegades aprendre textes molt llargs, sobretot en vídeos comercials i institucionals. Tenia molt bona memòria i estudiava per no haver de repetir "tomas" per culpa meva.


I vas fer-ho durant molts anys... extraordinari ja que al ser model està associat només a la joventut...


Això no és així ja que els personatges dels anuncis van des de 0 a 100 anys... el més important es encaixar bé en un personatge, va ser el meu cas fent de mare, i de doctora, executiva, mestra...


I al món de la ràdio... amb "El matí de Lola" en que vas tenir l'oportunitat de donar a conèixer a molta gent diversa...


A mi el que m'agradava era comunicar i tenir l'oportunitat de fer ràdio va ser meravellós, i durar 30 anys increïble. Fer un magazine em va donar l'oportunitat de parlar i donar a conèixer a moltes persones. M'ho vaig passar molt bé i vaig gaudir molt. Tot i que era molta feina perquè tot ho feia jo, la producció, la preparació, buscar als col.laboradors.... tot.



El secret per fer una bona entrevista?


Que t'agradi el que fas és fonamental, i saber escoltar, no pots anar amb un guió tancat, has de saber treure allò que és interessant i fer que l'entrevistat estigui còmode perquè així s'obrirà molt més i potser dirà allò que ni pensava que diria.


L'escolta activa i la comprensió?

Exacte


Perquè et deien "Tu dones confiança"...


Per el que et deia, es trobaven a gust. Era la frase que més m'han repetit, i "Ho fas fàcil"


La vida que vas fer al carrer de petita a Barcelona ja et va influir per ser una comunicadora nata?


Jajaja... m'encantava jugar al carrer com gairebè tots els nens de la meva generació, per a mi el carrer Padilla on vivia aleshores significava llibertat. Per això crec que m'agrada tant passejar per Barcelona o per Premià que és on visc des de fa ja molts anys. Els carrers estan plens d'estímuls, de persones diverses, d'aparadors, d'establiments de tota mena, i observar aquest microcosmos es un autèntic privilegi


Donarem a conèixer una altra faceta teva, la de la pintura. Què t'aporta ella?


Com tota faceta artística pintar es deixar-se anar, jugar amb els colors i les textures i crear un univers propi. Vaig començar a anar al taller de la pintora Rafe Serra a principis del 2000, aleshores pintava a l'oli i figuratiu, després d'uns anys d'impàs he tornat a agafar els pinzells al taller de Pol Peiró, un pintor al que admiro molt pel seu talent i en aquest ocasió he descobert l'abstracció i l'acrílic.





Veient aquest paisatge et transporta a un món per descobrir?


He pintat una sèrie d'obres amb aquesta temàtica que he titulat "Terres cremades", era el que m'inspirava en aquells moments... pintar té molt a veure en el moment vital en que et trobes, en allò que t'inspira en cada moment















dijous, 15 de maig del 2025

Descobreix el talent de Xavier Puente, segona part

 

Hola amics!


Tornem a tenir al gran escultor Xavier Puente... una entrevista que va molt lligada a la meva visita al seu taller...Em va encantar!

Semblarà que al llegir aquestes línies ja hi fóssiu!




Veient un tronc de fusta ja t'imagines una escultura?


No és ben bé així, prèviament jo he imaginat una escultura ideal, sovint amb dibuixos i croquis, més una intencionalitat que una forma concreta. I després busco el tronc que va en la mateixa direcció i intento veure dins del tronc si aquesta idea abstracte prèvia pot funcionar, han d'estar en sintonia, després ajusto aquesta idea a la realitat del tronc i deixo que el tronc s'expressi i modifiqui si val, aquella idea prèvia.



Explica'ns el seu procés de creació...


Bé com et deia abans hi ha un procés de búsqueda del material però prèviament hi ha un procés de reflexió sobre la idea en si, sobre què vull fer i expressar. En el moment que he escollit el tronc, començo a treballar ja no tant sobre la idea primera sinó sobre la realitat que es va formant i escoltant molt el que el tronc va oferint o negant.




Requereix molt de temps suposo...


Sí, escoltar l'obra que va creixent és sempre un procés lent en general, però no uniforme, hi ha moments de on tot va molt ràpid i moments on tot queda aturat, és molt important la gestió del temps crec!, el meu temps i el temps del tronc, cal aprendre de l'obra i deixar que et canviï ella a tu i fer una cosa que avui dia costa d'entendre, que és esperar, deixar que les coses esdevinguin al seu propi ritme.


Has canviat considerablement el tamany de les peces a molt més grans...


Sí, de fa temps vaig començar a treballar en la unió de peces simples, jo en dic "items", la idea que és unir peces simples, gairebé com si fossin unitats, de forma que es generi un moviment orgànic de creixement. Aquesta forma de treballar fa que les peces creixin en tamany degut que no estàs limitat pel tamany d'un tronc, sinó que les peces poden créixer i desenvolupar-se.






El tenir un espai com aquest t'ha permès més llibertat creativa?


Ha estat bàsic ja que permet aquest canvi d'escala que comentàvem abans però també ha estat important perquè puc realitzar moltes escultures simultàniament i això permet aplicar coneixements apresos en una escultura a una altre que s'està fent en el mateix moment, una complementa l'altre.



T'agrada fer escultures en que el plec faci pensar en un rotlle de paper...


Sí, aquest gest simple ha generat molt d'interès en mi, m'agraden petits gests quotidians que tenen, però, una gran energia, són petits moviments que són capaços de imposar-se a la gestualitat natural de la fusta i introduir un concepte fonamental en l'art, que és l'intencionalitat tot i respectant el origen natural de l'arbre.


Ara mateix tens en ment de fer peces amb un nou element, un tronc amb unes fulles... precioses per cert!


És una nova línea de treball que estic encetant, es basa en la idea de rehabilitació, de recuperació d'un arbre, de restituir allò que ha perdut!

És interessant perquè m'ha obligat a endinsar-me una mica en un treball més figuratiu. 

És un camí que encara no sé on em portarà però em resulta molt atractiu i interessant.










divendres, 9 de maig del 2025

Descobreix el talent de Xavier Puente, primera part


Hola amics!


Avui recupero una entrevista del 2018...  la setmana que ve la creativitat actualitzada en aquests moments...!


És un honor per a mi donar a conèixer a un gran artista que admiro, l'arquitecte i escultor Xavier Puente.

Ha estat seleccionat en varis premis de prestigi i la seva obra ha viatjat en països com el Canadà i Brusel.les



Com s'origina una forma?


La forma neix en un context de reflexió i formalització global, jo treballo en abstracte temes importants per mi (acció-reacció, buid, massa, relacions entre les formes, etc...) això després ho formalitzo a través de la geometria que finalment s'omple de emoció i vivència en el diàleg amb la fusta.



S'estableixen conexions entre les línies?


Totalment, les relacions entre cada part i amb el tot ha de ser completa, això és una part essencial per mi, tot ha d'estar en completa sintonia. Cada traç té un reflexe de connivència o oposició en una altre part de l'escultura establint jocs d'equilibri formal que doten a la peça de personalitat i coherència.


 

 



La natura és una font d'inspiració?


Realment no en un sentit més formal de l'expressió però sí, si ens referim a la natura interna de la fusta, és a dir, la forma de creixement, la constitució interna de les vetes, les diferents densitats de la fusta en cada zona. La fusta es una matèria viva i s'ha de negociar amb ella si vols que et doni el millor d'ella mateixa.



Què té aquesta que t'atraigui tant?


La olor, el tacte, la seva personalitat i sobretot és una matèria en constant canvi i adaptació, canvia segons la estació de l'any, segons la temperatura, l'humitat, segons si està exposada a la llum o no.

Quan hi ha tramuntana a l'Empordà la fusta s'asseca més ràpid, aquesta total adaptació al medi és en si mateixa una lliçó de vida.










,