divendres, 2 de novembre de 2018

Descobrim el talent de la Patrícia Maseda



Hola amics!
Avui donarem a conèixer a una gran artista, la escultora Patrícia Maseda. Dona amb gran sensibilitat artística i una enorme saviesa.
Segur que us encanta!!!


Com es va originar la comunicació sensorial amb el paper?


El primer contacte creatiu amb el paper i el cartró es va produir gairebé de manera inesperada. Un dia va arribar a les meves mans un tros de cartró de forma triangular que de seguida em va recordar a un element de l'arquitectura clàssica. Així va ser com, a partir d'un petit "frontó" de cartró, vaig crear la maqueta d'un temple grec inspirat en el Partenó d'Atenes.

Després del temple vaig continuar treballant amb el cartró introduint, a poc a poc, variacions amb el paper. De la mateixa manera que aquella primera forma triangular em va suggerir una imatge, el treball posterior amb el paper em va portar a crear formes més elaborades a partir de temes com la mitologia, la simbologia i el món dels somnis; però també, de l'estudi del rostre, de les emocions i de les mirades que s'anaven intuint en les noves escultures.

Enrere, doncs, quedava aquell treball inicial amb el cartró per donar pas a una nova etapa artística en que l'experimentació, ara sí amb el paper com a protagonista principal, ha anat evolucionant cap a unes obres més figuratives que són les que formen la col.lecció d'escultures que presento a les meves exposicions



El material és esencial a l'hora de fer l'obra?

El paper és un material d'art amb el qual es poden arribar a generar formes tant interessants com les que trobem en obres realitzades, per exemple, en marbre o en bronze.

A diferència d'aquests materials, el treball dels quals comporta un procediment tècnic més complex per les seves característiques, el paper ofereix una comunicació sensorial especial a l'hora de treballar-lo amb les mans, i permet que puguis anar intuint algunes formes entre els plecs que es van generant.



A l'hora de crear tens unes idees en ment o tot sorgeix de manera espontània?

En tota creació artística conflueixen el coneixement i la técnica, però també l'entusiasme.
L’obra d’art és el resultat de la interpretació que l’artista fa del món que l’envolta; però també és un reflex del seu món interior.
En aquest sentit, doncs, més que d’espontaneïtat hauríem de parlar d’una intencionalitat, conscient o no, a l’hora de crear. I també que el fet que l’atzar intervingui en el procés creatiu pot aportar a l’obra resultats molt interessants.




Dóna’ns a conèixer el que són les “serendipitats”…

Una serendipitat podria definir-se com el descobriment casual, de manera inesperada i sense planificació, d’alguna cosa.
L’art, com la vida, ens pot arribar a sorprendre, i molt! Només cal estar atents i observar.


De quina manera t'ha influït la mitologia grega? 

La cultura grega clàssica ha estat, des de sempre, un dels temes que m'han interessat a l'hora d'estudiar l'art, la filosofia i la mitologia.
Una gran part de les meves escultures s'inspiren en personatge dels mites que escriptors com Homer, Hesíode o Heròdot varen tractar en algunes de les seves obres principals. Així, doncs, déus com Hermes, semidéus com Aquil.les o monstres com el Minotaure o la Medusa són alguns dels exemples d'escultures en paper i en cartró fruit de la meva admiració cap a la cultura grega.

Però més enllà dels mites grecs, altres referents de mitologies com la romana, la nòrdica o l'eslava també es troben molt presents en la meva obra.

Actualment es poden veure algunes d'aquestes escultures, així com conèixer els mites als quals fan referència, a l'exposició " Diàlegs amb el mite", al Museu d'Art de Cerdanyola. 


Què va significar per a tu exposar als "Amics del Museu d'Art" de Girona?

Un començament. Pel fet mostrar les meves escultures per primera vegada, però també pel que suposava fer aquest pas: iniciar una nova etapa artística adquirint un compromís tant amb l'art com amb mi mateixa.




Tens algun referent pictòric que sigui esencial en la teva carrera?

Caspar David Friedrich (1774-1840), un dels principals exponents del Romanticisme alemany en pintura de paisatge.
Mark Rothko (1903-1970), pintor del moviment expressionista abstracte.
Quan contemplo les seves obres m'agrada entreveure en els grans "volums" de color del pintor americà alguns dels paisatges sublims del pintor alemany. "Així en aquesta inmensitat se'm nega el pensament: i naufragar m'és dolç en aquest mar", va escriure Giacomo Leopardi en el seu poema "Infinit" (1819). Uns versos que descriuen les sensacions que em desperta la contemplació d'aquestes pintures de gran intensitat emocional i espiritual.


Caspar David Friedrich




Una de les teves escultures és manejable i lliure...

Si parlem de l'obra "Sinergia" (2015) puc dir que és una escultura de cartró que mai està del tot acabada, ja que no manté la seva forma inicial i és fàcilment modificable quan la mous.
Es tracta d'una obra resultant de la recerca de noves formes i un clar exemple que no s'ha de deixar mai d'experimentar ni de cerca constantment vies de creació, ja que fa evolucionar tant a l'artista com a la seva obra.




La seva página web és: www.patriciamaseda.com



























Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada